De anderledes egnede



De anderledes egnede


Velkommen til en blog der har til hensigt at analysere og diskutere forskellige pædagogiske og psykologiske perspektiver på mennesket. Jeg er optaget af mennesker, der er anderledes, eller dem som jeg ønsker, at vi lære at betragte, som en del af en mangfoldig verden. Der skal være plads til alle, og vi kan alle i en eller anden forstand kalde os for egnede. Der af titlen de anderledes egnede trods det at denne titel også på en eller anden vis har sin stigmatiserende effekt.
Jeg finder det særligt interessant hvordan vi i samfundet forsøger at kategorisere mennesker efter diagnoser, funktioner, intelligens osv. Hvad gør det ved mennesket? Og bør vi ikke se alle mennesker som egnede, selv om vi er forskellige?
Der er mange vinkler at anskue mennesket fra, og jeg håber at denne blog kan være til inspiration for andre der har lyst til at reflektere over og diskutere forskellige pædagogiske psykologiske perspektiver.

Kom og deltag i diskussionerne!


søndag den 17. marts 2013

Det videnskabsteoretiske landskab

Igennem det videnskabsteoretiske landskab er der muligheder for at anskue mennesket igennem forskellige sæt af briller, hvilket giver os muligheden for at se forskellige problematikker og dilemmaer fra forskellige vinkler, og gør os i stand til at finde de brugbare handlemuligheder i praksis.

Jeg har fornyligt lavet et oplæg for et par hold af pædagogstudernde på 2. semester om det videnskabsteoretiske landskab.

Jeg har taget udgangspunkt i Gerd Christensens bog "Psykologiens videnskabsteori" fra 2002

Christensen (2002) anskuer videnskabsteori udfra følgende model:



Disse 3 erkendelsesformer ligger til grund for de pædagogiske psykologiske perspektiver, hvor igennem vi kan anskue mennesket.

I forbindelse med følgende har jeg udarbejdet en præsnetation af det videnskabsteortiske landskab, som kan findes på følgende link:

Det videnskabteoretiske landskab

Ingen kommentarer:

Send en kommentar